BABY FOOD

VERY FIRST FOOD

21.4.16

V dnešní době převažuje názor, že nejlepším časem, kdy začít s prvními příkrmy (pokud plně kojíte), je ukončený 6. měsíc miminka. Nicméně plno maminkám je doporučeno od pediatrů začít s příkrmy dříve, kvůli nedostatečnému prospívání na váze miminka. Takže pokud mezi ně patříte, nebojte, určitě mu příkrm neuškodí a neznamená to, že tím končí kojení ;)! Naopak se můžeme setkat s novějšími studiemi, které dřívější zařazování potravin dokonce doporučují. Jedná se především o téma lepku. Ten je prý vhodné představit v malých dávkách (1 čajová lžička do podávaného jídla) ideálně mezi 4. - 6. měsícem. Riziko vzniku celiakie tak je podle amerických studií až 5x nižší než u dětí, kterým byl lepek zaveden před 3. měsícem. U dětí, kterým byla podávána bezlepková jídla v 7. a více měsíců, bylo riziko vzniku celiakie mírně vyšší. Souhrnem, pokud se nechcete obejít bez klasického chleba z pšenice, žita či špaldy, je nejlepší lepek představit mezi 4. - 6. měsícem a přitom plně kojit. :) Nebuďte ale překvapeni různorodými názory, někteří nutriční terapeuti a pediatři se stále přiklánějí k zavedení lepku až od 10 měsíce. 

Každopádně, začněte s prvními příkrmy, kdy vy sama vycítíte, že je správná chvíle (např. dítě se zajímá o vaše jídlo, samo sedí, atp.) a především po konzultaci s pediatrem! 

Já se s naším pediatrem rozhodla začít podávat první příkrmy po ukončeném 5. měsíci a to hned ze dvou důvodů. Laura už tolik nepřibývala na váze (přírůstek mezi 4. a 5. měsícem cca 250 g, oproti 3. - 4. kdy přibrala 1 kg). Za další z důvodu toho, abychom stihli představit lepek (jak jsem již popsala výše) vzhledem k mým potravinovým alergiím. 

Vařit x nevařit?
Prosím, nenechte se reklamami přesvědčit, že hotové příkrmy ze skleniček jsou lepší, než domácí strava :) Osobně si nemyslím, že je v nich zázračně vyvážený poměr vitamínů a minerálů a že jsou připravovány z těch nejlepších surovin. V podstatě se stačí podívat na to, jak dlouhou mají trvanlivost. Neuvěřitelné. Netvrdím, že se po nich nedá sáhnout v momentě, kdy nemáte možnost vařit, např. při cestování atp.. Já osobně raději volím variantu vařit nejlépe ze stejných surovin pro sebe i Lauru a zabít tak dvě mouchy jednou ranou :))) Recepty určitě budou.. Příkrmy se dají navíc připravit rovnou na dva dny (i více, pokud je zamrazíte), takže ty další dny máte práci ušetřenou :) 

Jak začít?
-  Porozhlédněte se nejprve po kvalitní zelenině, ovoci a mase. Nejlépe bio kvality. Tu seženete nejčasteji na farmářských trzích a nebo si můžete zkusit objednat na internetu, např. Svět bedýnek, Biozelenina, Fresh Bedýnky. No a nebo třeba po příbuzných na zahrádce!
- Začněte potraviny představovat pomalu a jednu po druhé. Pokud miminko odmítá, neznepokojujte se, prostě to zkusíte další den znovu :)
- Podávat pomalu znamená např. začít jednou lžičkou příkrmu a postupně každý den navyšovat. 
- Doporučené plné množství je 150-200 g příkrmu. A nahradit by mělo jednu mléčnou dávku (ať už MM či UM) zhruba za 2 - 4 týdny. (MM=mateřské mléko, UM=umělé mléko)
- Na toto množství jsme se s Laurou dostaly zhruba na konci 3. týdne podávání. Musím podotknout, že Laura o příkrm jevila zájem hned od prvního dne, takže pokud bych nelpěla na tom, aby podávání opravdu probíhalo postupně a pomalu, zvládly bychom celou dávku daleko dříve. Pomalé a postupné podávání zde má velký význam kvůli trávení miminka. Určitě nechcete, aby vaše miminko po prvním dnu podávání probrečelo celou noc s bolestmi bříška ;))
- Nový druh zeleniny zkoušejte vždy minimálně po 3 dnech. Nová zelenina se může podávat samostatně a nebo s již vyzkoušenými druhy. Je to kvůli tomu, abyste měli čas zpozorovat nežádoucí reakce miminka na podanou potravinu a přesně věděli, po které se tak děje. 
- Můžete vařit polévky, hustší polévky, pyré a nebo kaše. 
- Vyzkoušejte také více druhů lžiček, aby neskončilo více příkrmu v bryndáku než v bříšku :) My přešly od mělčích k hlubším.
- Zeleninu můžete dusit a nebo vařit nejlépe v kojenecké vodě (nebo alespoň filtrované vodě). Ze začátku ale můžete jednodruhové příkrmy mixovat také jen s MM nebo s UM.
- Pokud kojíte, není potřeba prvních 4 - 6 měsíců žádnou další tekutinu podávat. Po zavedení příkrmů by postupně měla miminka vypít 150 - 250 ml vody navíc za den. Celkový příjem tekutin včetně mléka, kašiček, polévek ve věku 6 - 12 měsíců by měl být zhruba 130 ml na den a kilogram hmotnosti miminka. 

Jaké druhy potravin?
Sháněla jsem informace, se kterými potravinami je nejlepší začít. Laura na konci 3. měsíce bohužel musela brát antibiotika, takže mi bylo jasné, že její trávení nemusí být ještě zcela v pořádku. Proto jsem chtěla vybrat takové potraviny, které jsou lehko stravitelné a "neublíží" jí. Asi nejkomplexnější seznam jsem sehnala až v knížce Hravě o živé stravě. A níže se s Vámi o něj podělím. I když nejsem vegan a nejím jen raw stravu, tak mi seznam navíc maximálně vyhovuje i proto, že sama jsem zvyklá tyto druhy potravin domů kupovat a připravovat z nich jídlo. Plus navíc maso. Ale pokud vy sami neholdujete avokádu, mangu, mladým kokosům, quinoe atp..určitě to nelámejte přes koleno. Prostě si seznam zkuste přizpůsobit svým vlastním stravovacím návykům a seznamům nákupů.. A nebo pak postupně se mnou můžete vyzkoušet nové recepty :))

6. - 9. měsíc (popřípadě dříve)
Zelenina: 
cuketa, dýně, celer, řapíkatý celer, batáty, yucca, mrkev, okurka (raději bez semínek uvnitř), kadeřávek (můžete mi někdo poradit, kde se dá snadno sehnat??), špenát
Ovoce: 
nektarinky, broskve, švestky, hrušky, avokádo, mango, papája, jablka, mladé kokosy (jak voda, tak bílé "maso").
Obiloviny/Pseudoobiloviny: 
jáhly, amarant, quinoa, jasmínová rýže; v případě zařazení lepku - pšenice, žito, špalda, ječmen
Tuky a bílkoviny:
olivový, avokádový, lněný olej v malém množství (cca 1/3 lžičky v každém jídle), chia semínka (max. 1-2 kávové lžičky a vždy předem namáčejte! vhodné mixovat do kaší a smoothies), bílé maso cca 20-25 g a postupně navyšovat až na 35 g
Ostatní:
domácí rostlinná mléka do příkrmů (kokosové, konopné, mandlové, makové)

*Mandle a kokosy nejsou ořechy, ale ovocné plody :) Oříšková mléka se doporučují až později

Všeobecně by se mělo miminku představovat vše nové co nejpřirozeněji, a tak i úprava potravin by měla být minimální. Takže se nebojte podat k ožužlání například mrkev, okurku, měkké ovoce v momentě, kdy vy s manželem právě obědváte či večeříte u stolu. 

9. - 12. měsíc
Zelenina: 
navíc brokolice, květák, zelené fazolky, houby, hrášek, hlávkový salát, řepa, petržel, zelí, mořská zelenina (řasi nori, wakame, kelp..) chřest, brambory (ty překvapí asi nejvíce se zařazováním až déle), lilek, kukuřice, pórek, paprika, rajčata
Ovoce:
navíc banány (mohou iritovat dětské trávicí ústrojí, které se může projevit velmi vodnatou a páchnoucí stolicí, či zahleňováním), maliny, ostružiny, citrusové plody, hroznové víno, meloun, sušené ovoce bez siřičitanů, kiwi, acai
Obiloviny/Pseudoobiloviny:
navíc oves, ovesné vločky, těstoviny z hnědé rýže či quinoy, apod.
Tuky a bílkoviny: 
navíc sezamový olej, kokosový, makadamový, vlašský, tempeh, miso, nattó, maso až 50g, pomleté ořechy a semena, žloutek (max. jednou týdně), cizrna, červená čočka
Ostatní:
tahini pasta, měkké raw chleby, ořechová másla, sladidla ze sušeného ovoce, melasa, stévie, mořský fytoplankton, čistá aloe vera, spirulina, chlorella, mladý ječmen - vše v malém množství! 
Naše začátky:
- Pro první tři dny jsem zvolila batáty, které jsem připravovala vždy čerstvě podušené a mixované s odstříkaným MM. Batát jsem připravila hned víc i pro sebe. Začali jsme jednou lžičkou, druhý den jsem dala 3 a třetí 4.
- Jako druhou jednodruhovou zeleninu jsem vybrala cuketu, kterou jsem opět dusila a mixovala s odstříkaným MM. Začala jsem 5 lžičkami a navyšovala na 7 a 8.
- Do třetice jsem zvolila avokádo. To jsem rozmixovala syrové s odstříkaným MM. Začala jsem na 8 lžičkách a skončili jsme třetí den na 10.
- Pak jsem již začala příkrmy připravovat vícedruhové a mixovat s vodou z hrnce, ve kterém se vařila/dusila zelenina. Na konci druhého týdne jsme byly zhruba na 20 menších lžičkách (cca polovina příkrmu). Od konce třetího týdne Laura zvládá cca 150 ml, více zatím ne.. To odpovídá zhruba 30-35 menším lžičkám :) Od té doby zároveň už nedokojuji. Ale samozřejmě, kdyby jí příkrm nechutnal a nesnědla by ho, vždy bych dokojila.

Naše vyzkoušené dvojkombinace
Batáty+avokádo; batáty+dýně; dýně+cuketa; mrkev+batáty

Trojkombinace: 
Batáty+mrkev+1 lžička pšeničné krupice; dýně+batáty+cuketa; cuketa+řapíkatý celer+mrkev; dýně+mrkev+avokádo; batáty+špenát+avokádo

Čtyřkombinace:
Dýně+mrkev+avokádo+1 lžička quinoy; cuketa+řapíkatý celer+mrkev+1 lžička pšeničné krupice

Nyní se chytám postupně zařazovat maso - na začátek dám přednost krůtímu a králičímu. A až přijde čas na svačinky, určitě se chystám také vyzkoušet ovoce s mladými kokosy, které sama tolik miluji! :))

Ufff, doufám, že jste zvládli vše dočíst až sem :) A jestli ano, tak vám moc děkuji a budu se těšit na vaše dotazy, připomínky, komentáře, diskuze! Jaké máte vy zkušenosti? Kdy jste začali s příkrmy? A nebo se teprve na příkrmy chystáte? Vaříte/nevaříte? Jaké jsou vaše oblíbené kombinace jídel pro prcky? Vaříte/nevaříte zároveň i pro sebe? 

Míša



You Might Also Like

6 komentářů

  1. Bezva článek! Děkuju za plno inspirace a ponaučení!
    My začali mrkví s bramborem, bylo nám to doporučeno pediatričkou. A do teďka vlastně máme pořád jako základ mrkev, kam přidávám další zeleninu na ochutnání - výborně zafungoval čerstvý mladý hrášek ze zahrady, špenát chutnal taky, pokud ho nebylo víc než mrkve ;) Naopak zcela propadla brokolice :D Dneska jsme zkoušeli cuketu, s mrkví chutnala, tak zítra zkusím otočit poměr ve prospěch cukety. Zatím vždycky uvařím jednu mrkev s hrstičkou další zeleniny a pak rozmixuju i s trochou vody a kapkou dobrého řepkového oleje. Je to docela zábava zkoušet pořád něco nového :)
    Musím zkusit ten mladý kokos! Už jsem po něm nesměle pokukovala v obchodě.
    Vážně jde dát miminku mandlové mléko? Vlastně asi proč ne.. :) Zrovna jsem si jedno udělala, tak schválně zkusím, jestli zachutná i malému :)
    Moc zdravím!
    Terka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den :) moc děkuju za pochvalu.. A jsem ráda, že jste tu našla plno inspirace.. Určitě zkuste také zralé avokádo (syrové), dcera ho má moc ráda ;) A pokud máte vlastní zahrádku, tak zkuste zasadit třeba kadeřávek - v obchodech je málokdy přitom sazenice se sežene za pár kaček - většinou má u dětí také úspěch (ať už syrový ve smoothies nebo lehce povařený s ostatní zeleninou) :) Zkuste přidat např i pažitku nebo petrželku (mají v sobě i plno vápníku kromě jiného)
      Oleje zkuste i prostřídat ;) extra panenský olivový, lněný (další druhy podle stáří mimča :))
      Jinak, zábava to bude pořád stejná :D Hlavně aby malému chutnalo ;)
      K tomu mandlovému mléku - přidávat do příkrmu určitě lze od 6 měsíců - ale určitě pouze jen domácí udělané ;) Já rostlinná mléka dávám nejvíce do smoothies či kaší.. Jinak, ta rostlinná mléka určitě nemají nahradit mateřské mléko, ale to je snad jasné ;))))
      Ať Vám malý dělá jenom radost a dejte vědět, až vyzkoušíte něco z blogu ;) M.

      Vymazat
  2. Míšo, jak se Ti pak povedlo zavádět větší kousky a finger food? Naše malá to pořád odmítá a ani to nechce zkusit a kření se na to a zahazuje, už několik týdnů :/ Díky za tipy a rady ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Lucko, nedělej si iluze, Laura mi sice vezme všechno do pusy, ale málo co ještě teď celé rozkouše.. Většina skončí nakousaná na zemi (co se týče celých kusů ovoce, zeleniny).. Zkouším pořád dokola.. ale třeba různé zeleninové placky, popř. kváskový chleba, banán, maso, vajíčka, avokádo (to co je měkkčí) hezky sní, když to dostane pokrájené na kousky.. Chce to vydržet :) taky některé děti mají v daném období víc zubů, zatímco jiné míň a pak nemají pořádně čím kousat - třeba náš případ :D Takže to nemá cenu porovnávat. Moje rada zní - vydrž a prokládej to smoothiečkama :D

      Vymazat
  3. Miso,jak je to podle vas s kakaem(neprazenym) u malych deti? Ja ho miluju do smoothie a vsude mozne,ale pridavam si ho,az odeberu synovi. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den Evi, záhadně mi zmizela moje odpověď, tak píšu ještě jednou. Názory se na raw kakaový prášek různí. Také ho miluji nejlépe všude :D Já ho Lauře začala zařazovat už kolem 9tého měsíce, nejdřív malé množství.. do smoothie, kaší, postupně do jogurtů, pečení, atd. U nás vše proběhlo bez problémů. Ale je nutné popřípadě vypozorovat zácpu (pak tedy ubrat na množství).

      Vymazat